28
Paź
2018

Ołówki, ich twardość i grubość – jakie wybrać?

Miękkość ołówka jest dość ważna i zmienna na różnych etapach rysunku. W szkicu dobrze jest używać twardszego ołówka i tu świetnie sprawdzi się zwykła twardość HB znana ze szkoły. Taki ołówek jest bardzo łatwo wymazać w razie jakiegoś błędu czy zmiany koncepcji szkicu. Gdy użyjemy zbyt miękkiego ołówka to możemy mieć problem z jego wymazaniem. Jeśli przewidujemy zostawienie konturów, możemy je jeszcze w tym etapie poprawić troszkę miększym ołówkiem np. 2B.

W etapie szrafu (cieniowania) rysunku, gama twardości ołówka jest nieograniczona, ale przeważnie są to miękkie ołówki. Jeśli zamierzamy część rysunku wycieniować na bardzo ciemno (wręcz czarno), odrazu sięgnijmy po miękkość 9B – jest to bardzo miękki ołówek zapewniający natychmiastowy ciemny efekt. Jeśli zamierzasz uzyskać taki sam efekt ołówkiem 2B lub 4B (które też zaliczam do ołówków miękkich) raczej Ci się to nie uda. Nawet jeśli nałożysz dużo warstw to powierzchnia raczej zrobi się ciemno szara, a nie czarna.

Cieniowanie powierzchni szarej – Uwaga! Tu bardzo ważna kwestia, często mając już w ręce bardzo miękki ołówek, którym przed chwilą szrafowaliśmy coś bardzo ciemnego przechodzimy do szrafu elementu szarego. Myślę, że lepiej jest wziąć ołówek o kilka stopni twardszy i kilkukrotnie zacieniować powierzchnię niż użyty wcześniej do szrafowania ciemnego elementu. To pomoże zachować estetykę wykonania i różnorodność użytych szarości.

Na koniec poruszę jeszcze często zadawane pytanie – czy zmieniać rodzaje miękkości przy szrafowaniu?. Jasne że tak, ale nie w obrębie tej samej płaszczyzny. Na przykład, jeśli cieniujemy sześcian to każdą ze ścian możemy zrobić inną miękkością ołówka, ale odradzałbym mieszanie ich w obrębie jednej ściany. Przynajmniej na początku Twojej przygody z rysowaniem. 🙂

Aloha!

Skomentuj